Laddboxar och smarta hem

Gästinlägg: En introduktion & överblick till laddboxar

Vi fick nyligen förfrågan om att dela ett inlägg om laddboxar till elbilar. Eftersom detta är ett område vi inte hunnit med ännu och det kräver en större investering så nappade vi på Automatiserar.se på det. Vi har börjat kolla en del på vilka laddboxar och möjligheter som finns, detta för att påverka de stora elförbrukarna i smarta hem. Länkarna i inlägget är externa.

Gästinlägget är skrivet av bröderna Carl & Emil från Laddsmart– en informationsportal och tjänst inom elbilsladdning. Tjänsten grundades i 2020 med syftet att hjälpa privatpersoner, företag och bostadsrättsföreningar att navigera i laddboxmarknaden och göra ett klokare val. Detta genom att erbjuda en jämförelsetjänst liksom kostnadsfri rådgivning och möjligheten att ta in offerter från leverantörer av laddlösningar.

Installera laddbox hemma – En introduktion & överblick

Carl & Emil hörde av sig till automatiserar.se med förfrågan att ta fram ett gästinlägg som behandlar dem absolut vanligaste frågorna kopplat till val av laddbox hemma. Artikeln kan liknas med en introduktion till elbilsladdning och är snarare en övergripande sammanfattning över vilka faktorer som spelar in. Har du redan gjort din egna research och vill grotta ner dig i automatiserings-frågan kopplat till elbilsladdning är detta en ämne som bröderna avser täcka i en separat artikel inom en snart framtid – kanske här på automatiserar.se.

Behovet av en bra laddbox i hemmet växer i takt med att elbilen erövrar världen. Men hur väljer man rätt i den växande floran av laddboxar för privat bruk? Det finns en del att tänka på och ta reda på innan man slår till, så att man får rätt laddbox för sina behov – idag men även i morgon.En bra sak med elbil är att man kan tanka den i sitt eget garage. Men ett vanligt eluttag är inte optimalt för det syftet. Dels tar det ganska lång tid om man ska ”tanka fullt” med vanlig 220 volts hushållsel – en siffra som nämns är 35 timmar. Den exakta tiden beror förstås på batteriets storlek, hur mycket laddning som finns kvar och så vidare, men siffran ger ändå en indikation på att laddning med vanligt eluttag kan bli en flaskhals i livspusslet.

En laddbox ger både snabbhet och säkerhet

Med en laddbox går det snabbare. Men ett mer allvarligt problem för den som försöker tanka elbilen från det gamla 220 V-uttaget är brandrisken. Vanliga elsystem är typiskt sett inte dimensionerade för att klara så höga strömstyrkor under så lång tid som krävs för att ladda en elbil. Det finns en påtaglig risk att uttag eller kablar blir överhettade och att utrustningen slutar att fungera. Värre ändå är om överhettningen leder till att kringstående föremål fattar eld.Att skaffa en laddbox är alltså rekommenderat, men vilken ska man välja? Vi ska gå igenom en del faktorer som skiljer sig mellan de olika modellerna.

Vad skiljer sig åt mellan olika laddboxar?

Kollage, Aktuella laddboxar från följande varumärken: Easee, Zappi, Garo, Wallbox, Charge Amps, Defa, Bee, Zaptec

Det finns idag ett stort utbud av laddboxar för installation i hemmamiljö, och de skiljer de sig åt i en rad tekniska avseenden, förutom design och användbarhet. Vi går igenom de viktigaste här och förklarar lite kort vad det handlar om. Längre ner går vi in på ett par saker lite mer på djupet.

Laddningseffekt – Laddboxens laddningseffekt avgör hur snabbt bilen laddas. Men det är inte alltid säkert att mest är bäst i det här fallet. Det finns en gräns för hur stor laddningseffekt bilen kan tillgodogöra sig, och det finns en gräns för hur stor effekt husets elsystem kan leverera (mer om det längre ner). Vanliga värden på laddningseffekten är 11 kW och 22 kW. Det motsvarar 3-fasladdning med 16 A respektive 32 A, och ibland är det istället de siffrorna som anges.

Typ av kontakt – Det finns två typer av uttag i laddboxar. Typ 1, den äldre typen av kontakt som är helt rund, eller Typ 2 som är rund men har en avfasad ovansida. Endast laddboxar med Typ 2-kontakt berättigar till det 50-procentiga skatteavdraget (se nedan).

Antal uttag – En del laddboxar har två uttag (eller ett dubbeluttag). Detta kan komma till användning om familjen har två elbilar, eller kanske kommer att ha två elbilar om några år. Dubbeluttag kan också vara en praktisk lösning i ett parhus eller för en BRF.

Enfas eller trefas – Grundprincipen är att laddningen går snabbare med tre faser än med en fas. Det finns helt enkelt fler trådar att köra ström igenom. Men det är inte alla elbilar som kan ta emot laddning i tre faser. När detta skrivs (i september 2021) finns det bara en handfull modeller som klarar trefas, till exempel Teslas modeller S, X och 3. Men ett stort antal bilmärken är på väg ut med nya modeller som ska klara trefas. Titta i handboken för att få svar på vad just din bil behöver.

IP-klassningoch temperaturtålighet – Ofta monteras laddboxen utomhus, och då är det förstås viktigt att den tål klimatet. Nu tillverkas de flesta laddboxar av svenska eller norska företag, så ett barskt klimat är ingen okänd parameter. Men det är ändå värt att tänka på.

Molntjänsten – Laddboxar är en del av digitaliseringsvågen, och det kan vara värt att kika på om en laddbox har en bra app med tillhörande molntjänst. Med appen kan du fjärrstyra och schemalägga laddningen, till exempel till perioder med lägre pris eller lägre belastning i övrigt. Du kan hålla koll på laddningen och se så att allt löper som det ska. Du kan även se statistik över laddning och förbrukning under olika perioder. En förutsättning för molntjänst är att laddboxen är uppkopplingsbar, dvs att den är uppkopplad mot Internet via WIFI eller 4G.

Inbyggd jordfelsbrytare – En jordfelsbrytare bryter strömmen blixtsnabbt om den överskrider ett visst värde. Det är bra för att till exempel förhindra livsfarliga stötar. Jordbrytare finns av olika typ (A eller B), och det kan även finnas en jordfelsbrytare i elnätet som laddboxen ska kopplas till.

Kompatibel med solfångare – Om du har solfångare på taket är det bra med en laddbox som på egen hand kan maximera användningen av den egenproducerade elen.

Se laddboxen som en långsiktig investering

Elbilsägaren har alltså goda skäl att investera i en laddbox till garaget eller parkeringsplatsen. Men det handlar just om en investering – själva laddboxen brukar gå på ett tvåsiffrigt antal tusenlappar, och man måste räkna med att installationen kostar en slant. Laddboxen måste nämligen installeras fackmässigt, enligt regler och förordningar och av en behörig installatör. Återigen för att undvika tekniska problem och direkta faror, som elstötar och bränder.I gengäld kan du få tillbaka en del av kostnaden i form av en skattelättnad som kallas ”Grön teknik”, vilket vi berättar mer om längre ner. Och inte minst gör laddboxen att det blir riktigt billigt att tanka under en överskådlig framtid. Det är ju det som är själva poängen.Så det är vettigt att tänka långsiktigt när man ska investera i en laddbox. I stället för att stirra sig blind på de exakta behov man har i dagsläget, kan det vara klokt att tänka ett steg längre och fundera på om man till en något högre kostnad kan få en anläggning som har större chans att räcka till även om fem eller tio år. Högre laddningseffekt och fler uttag är exempel på sådana områden.

Laddboxen vs. proppskåpet – sanningen om laddningseffekt

En laddbox karakteriseras av sin laddningseffekt, det vill säga hur mycket laddning den kan producera per sekund eller timme. I grunden är det förstås bättre att ha större effekt, för då kan man ladda bilen snabbare. Men i verkligheten sätter även andra faktorer ett tak på hur stor laddning du faktiskt kan trycka in i bilens batteri per sekund.En begränsning är hur många faser bilen kan laddas med. Om bilen kan hantera tre faser går det snabbare, men om bilen bara kan hantera en fas går det med nödvändighet långsammare. En annan begränsning är hur mycket laddning bilens batteripaket kan ta emot per tidsenhet. En tredje begränsning är elsystemet i ditt hem, eller i garaget där bilen står. Det är inte säkert att elsystemet kan prestera hela den effekt som en kraftfull laddbox är kapabel till.I det senare fallet är det bra om laddboxen har ställbar laddningseffekt, så att du kan skruva ner den och undvika att proppen går. En del laddboxar har dynamisk lastbalansering, som känner av löpande vilken effekt de kan ta ut ur elsystemet beroende på vilka andra laster som ligger på – som spisen eller dammsugaren eller ett våffeljärn. En annan lösning är laddboxar med manuell lastbalansering, vilket innebär att du själv kan styra laddboxens effekt via en app och till exempel kräma på mer under natten när övriga huset är nedsläckt och elen är billig.

Illustration, Dynamisk lastbalansering (Från laddsmart)

”Grön teknik” – få tillbaka halva skatten

För att stimulera övergången till eldrivna fordon sponsrar staten installationen av laddboxar med ett bidrag om kallas ”Grön teknik”. Bidraget ger dig en 50-procentig skattereduktion på kostnaden för arbete och material upp till 50 000 kronor. Det fungerar på liknande sätt som ROT och RUT, men i det här fallet är det återförsäljaren av laddboxen som ansöker om bidraget. Om du vill ha rätt till Grön teknik-bidraget ska du kolla upp att den du köper laddboxen av stöder detta.

Smart laddning – En aktuell definitionsfråga

Definitionen av smart laddbox är lite olika beroende på vem man frågar. Många laddboxtillverkare lyfter ofta fram olika funktioner som FRID-kort, uppkoppling mot nätet och mobil app som smarta tjänster. Det är absolut användbara funktionalitet, men gör det verkligen laddboxen smart i sin rätta bemärkelse? I Laddsmarts mening så är det ett nej, dessa tillhör snarare hygienfaktorer för dagens laddboxspekulant. En smart laddbox blir smart först på riktigt när smarta tjänster – till dags datum främst tredjepartstjänster – utnyttjar den befintliga tekniken som faktiskt finns i laddboxen.

Smarta tjänster – Tredjepartstjänster

Den mest aktuella smarta tjänsten är så kallad smart laddning. I korta drag innebär det att en tredjepartstjänst gör att laddningen utförs under de timmarna då elpriset är som billigast – helt automatiskt. I praktiken är det alltså du som kund som anger till vilken tidpunkt som laddningen ska vara slutförd. Därefter tar tjänsten vid (i praktiken tjänstens algoritmer) och identifierar när elen är som billigast och laddar automatiskt till den önskade batterinivån. En förutsättning för detta är att du har ett elabonnemang som stödjer timprisavtal.

En populär tjänst kring just smart laddning är Greenly, vilken är en eltjänst som kopplas upp direkt mot din bil (i skrivande stund finns stöd för 13 bilmärken). I dagsläget finns ingen integration mot laddboxens egna smartladdningsfunktioner eller dynamiska lastbalansering vilket är ett minus såklart, men enligt Greenly själva är en integration något som kommer lanseras “inom kort”. Därför kanske det inte är så konstigt att en än populärare tjänst är Tibber.

Tibber har med sin smarta eltjänst utvecklat full integration med den ledande laddboxen Easee. Likt Greenly med smart laddning, dvs automatiskt laddning när elen är som billigast (dock “endast” mot nio bilmärken,) så stödjer Tibbers tjänst också dynamisk lastbalansering för Easee Home (den laddbox Tibber marknadsför), d.v.s. att laddboxen endast får tillgänglig el efter att hushållet fått sitt och du undviker således att propparna i elskåpet går.

Om du äger solceller så har Tibbers tjänst ytterligare en funktion med smart optimering av antingen kostnaden för din laddning eller användning av egenproduktion (via solcellerna).Vi är övertygade om att smart laddning kommer utvecklas ytterligare, med djupare integration mot hemmet (se exemplet med Tibber och solceller). Men även andra slags smarta tjänster kommer utvecklas, sannolikt pådrivet av tredje part, så att du som elbilsägare får tillgång till ännu fler tjänster som erbjuder möjligheter ladda din bil på ett smidigt och smart sätt.

Easee Home

Därför förespråkar vi på Laddsmart valet av en smart laddbox med uppkopplingsmöjligheter, och den laddbox som Tibber har integrerat till sin tjänst, Easee home, är just den laddbox som vi korat till den bästa laddboxen på marknaden just nu.

Vi på Automatiserar.se tackar Carl & Emil från Laddsmart för en mycket bra genomgång. Vi kommer säkerligen återkomma till ämnet i framtiden eftersom vi har ett intresse att se vilka möjligheter som finns. Som ni kan gissa så har vi på Automatiserar.se inte själv läst in oss inom det här området allt för djupt ännu, så är det några frågor får ni gärna kontakta Carl & Emil alternativt ställa en fråga nedan så försöker vi svara upp där så gott det går.

2 reaktioner på ”Gästinlägg: En introduktion & överblick till laddboxar”

  1. Intressant läsning, men det känns ju inte helt legit när Laddsmart använder stockphotobilder på sina kunder….

  2. Bra artikel! Tar upp det mesta inom elbilsladdning vilket nog kommer bäl till pass för nya elbilsägare!

    En rättning i inlägget:
    FRID-kort ska vara RFID-kort

Lämna ett svar till MrK Avbryt svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *