Test av CREALITY CR-SCAN OTTER

Vad har en 3D scanner att göra med smarta hem? Det var något jag själv har ställt mig frågan många gånger, men desto mer jag hållit på med 3D skrivare och där skapat små lösningar på problem jag upptäcker i mitt hem så insåg jag att det inte var en dum sak. Mitt Test av CREALITY CR-SCAN OTTER kanske ger dig svaren som jag saknade när jag beställde den på vinst och förlust. Nu hade jag förvisso gått igenom alla Youtube filmer jag hittade om 3D scanners innan jag gjorde mitt inköp.

*** 2024-11-14 – Håller på att skriva sidan nu, så inte helt klar ännu. har du input eller feedback så lämna gärna en kommentar. Hoppas på att vara klar med inlägget inom någon vecka, just nu håller jag på att lära mig mer om själva scannern så jag skriver rätt saker här på bloggen.

Med en 3d scanner så går det mycket snabbare att komma igång med designer.

Nu börjar 3D scanners bli något som ger en någorlunda kvalité samtidigt som den faktiskt inte kostar en förmögenhet (även om just den här scannern var dyr…), jag köpte den för egna pengar och har primärt tänkt använda den till andra projekt hemma. Men tänker att det kanske är fler som är intresserade av detta och som jag saknade information utöver Youtubes där Creality skickat scannern.

Sammanfattning av Creality CR-SCAN OTTER

CREALITY CR-SCAN OTTER är en 3D-Scanner med mycket hög noggrannhet. Med möjligheten att kunna scanna detaljer ner till 0.02mm@60mm. Detta är en av de
3D scanners som ger stor möjlighet att scanna stora saker ända upp till 2000x2000x2000cm och ner till 10x10x10cm med hög detaljrikedom. Utöver att
Scanna in och ge dig en MESH och punktmoln så kan den även applicera texturerna på ditt scannade objekt. Något som gör att du snabbt kan scanna ett
objekt och sedan använda resultatet i en 3D miljö.

  • Modell: CRS060
  • Laser säkerhet: Class 1 (eye safe) – Här har jag själv inte vågat lita på detta utan blundat när jag scannat folk.
  • Color MAPPING: Yes – Nu tycker jag att den biten tyvärr lämnar streckat resultat.
  • Accuracy: Up to 0.02mm@60mm
  • 3D resolution: 0.05-2mm
  • Scanning Speed: up to 20fps – Det här beror mycket på din dator och ditt grafikkort.
  • Min. Scan Volume: 10mmx10mmx10mm – Jag har här haft ganska lyckade resultat, men jag rekommenderar dig att använda ett snurrbord för att lyckas bra.
  • Single Capture Range: Max 1350x840mm@1000mm
  • Technology: Infrared Structured Light
  • Working distance: 110mm-1000mm
  • Alignment modes: Geometry/Marker/Texture
  • Output Format: OBJ/STL/PLY – Testat att exporterat till OBJ och det går fint att öppna i Blender sedan.
  • System support: Windows /macOS

Mitt utlåtande

Jag har ännu bara hunnit testa scannern några dagar, men är redan nu mycket imponerad över den detaljrikedom jag får på scanningarna. Men jag upplever att
den textur som sätts på mesh:en blir streckig och inte i den kvalité jag hade hoppats. Men jag hör att många säger att detta bör lösas med nyare mjukvara.

Byt till en vettig text.

Finns att köpa här:

Köplänkar kan vara affiliatelänk eller ha en tagg, mer info om orsak till eventuell affiliatelänk.
Genom att använda länken så stöttar du bloggen och gör det möjlighet att ha bloggen helt fri från reklam.
Du kan stötta bloggen genom att Swisha en donation om du uppskattar innehållet med på 0705470065

Bakgrund till mitt köp av en 3D-Scanner

Nu är en 3d scanner något som kanske få verkligen har nytta av i sitt smarta hem. Men utifrån att jag ofta håller på att designa och skapa smarta lösningar för mitt hem så blev det till sist så att jag köpte en. Utöver smarta hem så har jag fler hobbys som en 3D scanner underlättar.

Är du fundersam på vad mer jag håller på med mer i mitt smarta hem så kolla in mitt bygge av en lite verkstad för att bygga smarta saker.

Nu har jag väldigt länge sneglat på en 3D scanner, mycket på grund av att jag upplever Photogrammetric med meshroom som både tidsödande och i regel väldigt oexakt. Nu säger jag inte att det är dålig, men för att snabbt kunna designa något utifrån en fysisk form så tar det otroligt lång tid. Jag upplever det dessutom som att det är lite lotto vad mitt resultat blev. Men jag har flera gånger använt mig av Meshroom för att fysiskt återskapa saker, dock större objekt.

Jämfört med meshroom eller iPhone så ger Creality CR-SCAN Otter en otrolig detaljrikedom med precision ner till 0.05mm enligt reklambladet.. Men tycker inte att jag lyckats fånga dom detaljerna själv ännu.. Något som kanske beror på min okunskap och inte scannern förhoppningsvis.

Varför skaffa en 3D scanner?

Som jag nämnde så kan det ibland vara snabbare att scanna ett objekt och använda det som ett negativ, något som gör att jag minskar tidsåtgången för att cadda. Jag tror att en 3D scanner är något som kan bespara dig massor med tid när du väl kommit igång. Att komma igång tog faktiskt en stund för mig även om jag tycker att jag Youtubat massor innan jag fick hem Creality Otter som jag beställde för egna pengar.

Nu finns det massor med olika typer av scanners och jag höll länge på att vela mellan modeller. För du vet väll att till och med Iphone 13 eller 14 pro och senare har en ”3d scanner”. Dock inte så exakta som jag önskar och dessutom i ett ekosystem som jag valt att ännu inte hoppa in i mer än med några få saker.

Det här försöket gjorde jag utan ett snurrbord, så
kvalitén är inte perfekt med över förväntan för att
vara några av de första gångerna jag scannade.
Som du ser så blir texturen på objektet inte helt
perfekt, jag upplever de som streckade om jag
zoomar in på bilden.
Här ser du ett demo av hur pass exakta scanningar du kan få till med Creality Ottern.

Vill du stötta mitt bloggande om smarta hem? Swisha några kr för att täcka driftkostnaden för bloggen eller göra det möjligt att
köpa enheter att skriva om, båda är mycket uppskattade och gör att den här bloggen går att driva utan reklam.

För att stötta så Swisha på: 070547006

Stort tack om du väljer att stötta bloggandet.
// Markus

Gillar du att sidan är helt fri från reklam och vill stötta bloggen? Swisha gärna en swish-kaffe på 0705470065 medans vi skriver på nästa inlägg :)

Tips som hjälper dig få bättre 3D scanningar

Nu är jag nybörjare och den lista jag fyller på med här baserar sig på mina erfarenheter av scannern och det jag läst / sett på Youtube.

  • Se till att välja en scanner som klarar att scanna objekt i den storlek du primärt tänker.
  • Din dator bör ha en bra processor i datorn, en Intel I5:a eller I7:a eller motsvarande AMD eller MAC.
  • Utöver att ha en bra processor så är det rekommenderat att ha mycket ramminne. Jag har märkt att de riktigt detaljerade scanningarna tog nästan 23GB ram.
  • Se till att ha ett snurrbord eller köpa till ett direkt från start om du tänker scanna mindre objekt.

Kom igång med Creality CR-SCAN OTTER

Nummer 1 – OM du ska scanna små saker beställ ett snurrbord och klistra markers på det. Du kommer inte ångra en sekund att du redan från start har den. Jag gjorde inte det, vilket resulterade i att jag fick gå runt objektet jag scannade och kvalitén blev därav dålig för mig…

Hittade ett snurrade litet bord för taco fat hemma som fick bli mitt snurrbord och sedan dess har jag haft många lyckade scanningar av små saker med.

Mitt snurrbord i väntan på ett riktigt fick bli en snurrplatta tänkt för tacos. Nu visade det sig dock att det här fungerade helt ok.

Photogrammetric

Som jag nämnde i inlägget så har jag under mycket lång tid hållit på med 3D-scanning, men då har jag scannat stora objekt genom att ta många bilder och använt mig av Photogrammetric Computer Vision Framework från Alisvision (extern länk).

Den här tekniken bygger på att fokuslängden (tror det heter så) och sensorns storlek används för att matematiskt avgöra hur bilder hänger ihop. Jag fick tidigare ta en mängd högupplösta bilder som överlappade och sedan med hjälp av Meshroom beräkna fram ett 3D objekt. Detta tog ibland dagar och krävde alla resurser från datorn. Något som gjorde att jag sällan använde mig av tekniken så vida jag inte behövde ha en massa stöd att cadda runt.

Gratisprogrammet Meshroom från Alisvision gör att jag kan ta en mängd bilder som överlappar varandra med 10-20% och sedan i programmet berätta vilken kamera som använts (sensor och fokuslängden), detta gör att programmet sedan
kan beräkna fram ett 3D objekt. Något som kräver stora mängder RAM i datorn och mycket CPU kraft…

När jag väl var klar med renderingen av ett 3D objekt så fick jag jobba vidare i ett CAD program. Från början använde jag mig av Fusion 360, men när dom gjorde om licenserna så valde jag att lämna det. Sedan dess har jag gjort alla mina designer i Open source programmet Blender.

Är du intresserad av att veta mer om detta så skriv en kommentar eller hör av dig på några av mina social medier.